Po-Št: 8:00-17:00, Pia: 8:00-16:00, Teraz zatvorené, Telefón: 02/20 60 00 62

Po-Ne: 10:00-21:00, Teraz zatvorené, Telefón: 02/20 60 00 63

Po-Ne: 10:00-21:00, Teraz zatvorené, Telefón: 02/20 60 00 61

Po-Ne: 10:00-21:00, Teraz zatvorené, Telefón: 02/20 60 00 84

Po-Ne: 10:00-21:00, Teraz zatvorené, Telefón: 02/20 60 00 75

Po-Ne: 10:00-21:00, Teraz zatvorené, Telefón: 02/20 60 00 85

Po-Ne: 9:00-21:00, Teraz zatvorené, Telefón: 02 / 20 60 00 69

Po-Ne: 9:00-21:00, Teraz zatvorené, Telefón: 02 / 20 60 00 67

Po-Ne: 9:00-21:00, Teraz zatvorené, Telefón: 02/20 60 00 80

Po-Ne: 8:00-20:00, Teraz zatvorené, Telefón: 02/20 60 00 82

Po-Ne: 9:00-21:00, Teraz zatvorené, Telefón: 02 / 20 60 00 74

Po-Ne: 9:00-21:00, Teraz zatvorené, Telefón: 02/ 20 60 00 77

Po-Ne: 9:00-21:00, Teraz zatvorené, Telefón: 02/20 60 00 81

Po-Ne: 9:00-20:00, Teraz zatvorené, Telefón: 02/20 60 00 71

Po-Ne: 9:00-20:00, Teraz zatvorené, Telefón: 02/20 60 00 70

Po-Pia: 9:00-17:00, Teraz zatvorené, Telefón: 02/20 60 00 88

Po-Ne: 9:00-21:00, Teraz zatvorené, Telefón: 02/20 60 00 66

Po-Ne: 9:00-21:00, Teraz zatvorené, Telefón: 02/20 60 00 72

24 príznakov, že váš mobil alebo tablet bol "hacknutý"

24 príznakov, že váš mobil alebo tablet bol "hacknutý"

24 priznakov hacknutia

Mobilné zariadenia sa s ich pribúdajúcimi funkciami, stali digitálnymi bránami k nášmu súkromiu. Máme v nich uložené osobné údaje, udržiavame prostredníctvom nich kontakt s priateľmi a kolegami, zabezpečujú prístup k účtom, či dokonca k fyzickým objektom.

Stávajú sa preto aj čoraz častejším cieľom kybernetických útokov. Keďže škodlivý softvér (malvér) býva vo väčšine prípadov dobre ukrytý, prinášame vám 24 indikátorov, ktoré môžu pomôcť pri jeho odhalení.


1. Diagnostický test

Azda najjednoduchším spôsobom, ako identifikovať škodlivý softvér je priama diagnostika za pomoci antivírusového softvéru. Trh ponúka veľa riešení od pokrytia základných bezpečnostných potrieb, až po najvyššie nároky. Možným limitom niektorých z nich je aktualizácia iba raz za 24 hodín. Až 30 percent bezpečnostných ohrození nie je pritom starších ako jeden deň.

2. Antivírus je deaktivovaný

Ak máte nainštalovaný antivírus a ten je bez vášho vedomia deaktivovaný, ide s vysokou pravdepodobnosťou o bezpečnostný prienik a mali by ste sa obrátiť na špecialistu.

3. Batéria sa vybíja rýchlejšie

Ako užívateľ máte dobrú predstavu o tom, ako dlho by vám mala batéria vydržať. Ak sa vám zdá, že vydrží menej, môže to byť spôsobené nežiadúcim softvérom bežiacim v pozadí. Napríklad malvér konštantne monitorujúci vaše aktivity, ktorý záznamy o nich aj vzápätí odosiela ďalej, môže byť pre batériu značnou záťažou.

4. Zariadenie sa ľahko prehrieva

Prehrievanie bez očividnej príčiny môže takisto naznačovať, že v pozadí intenzívne prebiehajú nechcené procesy.

5. Celkové spomalenie výkonu

Malvér bežiaci nepozorovane v pozadí, zvykne mať aj negatívny vplyv na celkový výkon zariadenia. Môže zvyšovať záťaž procesora, pamäte, či spomaliť pripojenie k sieti. Keďže sa však tieto príznaky vyskytujú aj pri iných problémoch, je vhodné zariadenie najprv reštartovať. Až potom za predpokladu, že spomalenie pretrváva, treba podniknúť ďalšie kroky smerom k identifikácii malvéru.

6. Samovoľná aktivita zariadenia

Skúsení hackeri dokážu ovládať váš smartfón na diaľku. Monitorujte preto priebežne históriu svojej aktivity – hovorov, SMS, prehliadača a fotoaparátu. Nedobrým znamením býva, keď sa zariadenie samo od seba v noci „prebudí“ a začne vyvíjať nejakú aktivitu.

V nasledujúcom videu hacker najskôr predstierajúc aktualizáciu programu Adobe Flash, podvodným spôsobom vylákal právo interakcie s užívateľským rozhraním. To neskôr napríklad počas noci, keď neregistroval inú aktivitu zariadenia využil na obídenie bezpečnosti a inštaláciu malvéru (druhá polovica videa).

https://www.youtube.com/watch?v=2Ozl5KZrUIs

7. Nezvyčajné SMS

Obľúbeným prostriedkom hackerských útokov sú SMS správy. Pri podozrivo vyzerajúcich prijatých správach treba okrem čísel, z ktorých boli odoslané venovať pozornosť aj obsahu. Predovšetkým neštandardným znakom, obrázkom, skrytým webovým odkazom a výzvam k zadaniu rôznych osobných údajov.

Na druhej strane, ak bol váš smartfón napadnutý, mohol byť aj zneužitý na odosielanie podobných správ. V prípade ak sa vám známi začnú sťažovať, mali by ste ihneď vykonať kontrolu a prípadné protiopatrenia.

8. Prerušenia hovorov, alebo čudné zvuky počas ich trvania

Stáva sa vám, že je váš hovor aj pri silnom signáli náhle prerušený? Alebo počujete počas hovoru nezvyčajné a nevysvetliteľné zvuky? Aj to môžu byť znaky hackerského pokusu ovládnuť váš smartfón. V takomto prípade je dobre požiadať o vysvetlenie prerušení hovorov operátora. Ak vám ho nepodá, alebo sa vám nezdá dostatočné, obráťte sa radšej na bezpečnostného odborníka.

9. Odoslané e-maily sú blokované ako spam

Zbystriť pozornosť treba aj v prípade, ak sami spozorujete, alebo vám niekto oznámi, že vaše odoslané e-maily boli označené ako spam. Je možné, že po odoslaní prešli neautorizovaným serverom a ich obsah bol sprístupnený tretej strane.

10. Vyskakujú nezvyčajné ”pop-up” okná

Podobne ako pri osobných počítačoch, odrazu vyskakujúce „pop-up“ okná nabádajúce ku klikaniu, či registrácii sú s veľkou pravdepodobnosťou spôsobené malvérom. Ich pokyny je najlepšie ignorovať. Samotné okná pokiaľ je to možné, treba zatvoriť a snažiť sa ich eliminovať za pomoci antivírusu alebo odborníka.

11. Nainštalované sú nové aplikácie

Ak sa vám v smartfóne zrazu objaví neznáma aplikácia, nie je to ešte dôvod k panike. Výrobcovia, či mobilní operátori vám môžu legitímne nainštalovať nový softvér aj bez vášho vedomia. O pôvode a charaktere každej novej aplikácie by ste sa však mali vždy informovať minimálne vyhľadaním informácií na internete.

12. Zariadenie sa pokúša navštíviť stránky so zlou reputáciou

Keď je smartfón alebo tablet pripojený ku chránenej sieti napríklad firemnej je možné, že sieť automaticky blokuje prístup k problémovým webstránkam. Ak zaznamenáte, že smartfón sa ich i napriek tomu a bez vášho vedomia pokúša navštíviť, bude pravdepodobne infikovaný.

13. Webstránky odrazu vyzerajú inak

Náhle zmeny usporiadania, či grafickej úpravy vami navštívenej webstránky môžu byť tiež dôsledkom malvéru operujúceho medzi vaším prehliadačom a serverom.

14. Aplikácie prestávajú fungovať

Aj neočakávané a na prvý pohľad bezdôvodné prerušenia plynulého fungovania aplikácií v smartfóne bývajú príznakom nežiadúcej komunikácie s neautorizovaným proxy serverom.

15. Dochádza k únikom osobných dát

Únik citlivých informácií, osobných, či obchodných by mal byť samozrejmým impulzom k prevereniu bezpečnosti nielen počítačov, ale aj smartfónov a tabletov.

16. Zvýšený objem použitých dát

Malvér často odosiela a prijíma množstvo dát. Je preto vhodné pravidelne si preverovať, či objem použitých dát zodpovedá realite. Slúžia na to primárne funkcie operačného systému aj špecializované aplikácie. Výstupom oboch zvyčajne býva graf. Vytvoríte si tak približný vizuálny obraz o vašej spotrebe a ľahšie potom identifikujete prípadné výkyvy.

17. Konkrétne aplikácie používajú viac dát, či pamäte ako je logické

Monitorovaním spotreby dát a pamäte RAM získate aj predstavu o ich skutočnom využívaní pri jednotlivých aplikáciách. Ak si potom všimnete, že sa pri konkrétnej aplikácii spotreba zrazu znásobí, príčinou môže byť malvér.

18. Na faktúre sa objavujú nečakané položky

Podvodníci dokážu zneužiť váš smartfón na drahé medzinárodné hovory, SMS-ky, aj sťahovanie aplikácií. Pravidelne si preto skontrolujte všetky položky na faktúre od operátora. Ak objavíte podozrivý záznam, mali by ste bez váhania požiadať operátora o vysvetlenie.

19. Nečakané transakcie na platobnej karte

Po prelomení bezpečnosti smartfónu sa môže stať, že útočník získa i prístup k údajom o vašej platobnej karte a dôjde k jej zneužitiu. V momente keď zaznamenáte neautorizované pohyby na svojom účte, ihneď preverte aj stav vášho zariadenia. Stáva sa tiež, že podvodníci urobia kartou v krátkom čase množstvo nákupov. To im umožní minúť viac, ako pokrývajú prostriedky na účte. Pri zúčtovaní potom nedôjde k prevedeniu peňazí predajcom a tí ich od vás následne začnú vymáhať.

20. Ransomware

Veľmi populárnym sa v poslednom čase stal takzvaný ransomware – ide o program, ktorý v infikovanom zariadení zablokuje užívateľovi prístup k dátam a žiada „výkupné.“ Po jeho zaplatení v tom lepšom prípade získa užívateľ kód, ktorým prístup obnoví. Postup po objavení ransomware závisí od toho, či máte dáta zálohované. Ak áno, mal by byť postup obnovy relatívne priamočiary – zariadenie sa jednoducho uvedie do pôvodného stavu. V opačnom prípade musíte kontaktovať odborníkov alebo útočníkom zaplatiť, čo však nie je bez rizika.

21. Podvodný antivírus

Ak sa vám na displeji objaví informácia o tom, že antivírusový program o akom ste doteraz nepočuli, práve identifikoval viacero bezpečnostných trhlín, ide o podvod. Jednoduché „riešenie“ zatvorením, či ignorovaním odkazu tu žiaľ nepomôže. Vhodné je zariadenie reštartovať a program odinštalovať. Ak vás odkaz zároveň nabáda k zakúpeniu profesionálne sa tváriaceho produktu, v žiadnom prípade nezadávajte svoje osobné ani platobné údaje.

22. Presmerovanie vyhľadávania

Cieľom tejto techniky je prinútiť užívateľa kliknúť vo vyhľadávači na odkazy stránok, ktoré by inak nenavštívil. Odhalíte ju tak, že porovnáte výsledky vyhľadávania niekoľkých náhodných nesúvisiacich výrazov. Ak sa zobrazené odkazy zhodujú, príčinou je pravdepodobne malvér. Ten býva obyčajne dobre ukrytý a po nájdení sa však dá ľahko odinštalovať.

23. Nechcené pozvánky na sociálnych sieťach

Ide o pomerne častý jav keď vy alebo vaši priatelia dostávate nehodnoverné pozvánky na sociálnej sieti. Najlepšie je v takýchto prípadoch požiadať o pomoc priamo sociálnu sieť. Dobrým preventívnym opatrením je v rámci danej siete inštalovať čo najmenej aplikácií vyvíjaných tretími stranami.

24. Nefunkčné heslá

Nedarí sa vám prihlásiť k niektorému z vašich online účtov aj napriek tomu, že zadávate heslo správne? Mohli ste sa stať obeťou metódy zvanej phishing, ktorou sa útočníci snažia vylákať prístupové údaje pomocou dôveryhodne vyzerajúcej webstránky alebo emailu. V prípade podozrenia z phishingu sa treba neodkladne spojiť s poskytovateľom danej služby a varovať osoby s ktorými jej prostredníctvom komunikujete.

Vyberte pobočku pre opravu:

  • 1/6

    Bratislava - Servisná centrála Osadná

    Opravy aj na počkanie, servis pc, notebook, iPhone, iPad, Samsung TAB, fotoaparát... Možnosť platby v hotovosti, aj platobnou kartou.

    Adresa:
    PCexpres, s.r.o.
    Osadná 11
    831 03 Bratislava
    Otváracie hodiny:

    Po-Št: 8:00-17:00
    Pia: 8:00-16:00
    So-Ne: Zatvorené

  • 1/6

    Bratislava - Aupark Shopping Center

    aupark logo

    Moderná pobočka, skvelí technici opravia vašich elektronických miláčikov na počkanie. Na pobočke máte tiež bohatý výber príslušenstva.

    Adresa:
    Aupark
    Einsteinova 18
    851 01 Bratislava
    Otváracie hodiny:

    Po-Ne: 10:00-21:00

  • 1/6

    Bratislava - Avion Shopping Park

    avion

    Opravy na počkanie, veľký výber príslušenstva, najväčšie obchodné centrum na Slovensku.

    Adresa:
    Avion Shopping Park
    Ivanská cesta 16
    821 04 Bratislava
    Otváracie hodiny:

    Po-Ne: 10:00-21:00

  • 1/6

    Bratislava - Central

    bratislava central logo

    Moderná pobočka, skvelí technici opravia vašich elektronických miláčikov na počkanie. Na pobočke máte tiež bohatý výber príslušenstva.

    Adresa:
    CENTRAL
    Metodova 6
    821 08 Bratislava
    Otváracie hodiny:

    Po-Ne: 10:00-21:00

  • 1/6

    Bratislava - Eurovea

    logo eurovea

    Adresa:

    Eurovea
    Pribinova 8
    811 09 Bratislava

    Otváracie hodiny:

    Po-Ne: 10:00-21:00

  • 1/6

    Bratislava - VIVO!

    BA vivo logo

    Moderná pobočka, kde Vám skvelí technici opravia vašich elektronických miláčikov na počkanie. Na pobočke máte k dispozícii bohatý výber príslušenstva pre mobilné telefóny.

    Adresa:

    VIVO!
    Vajnorská 100
    831 04 Bratislava

    Otváracie hodiny:

    Po-Ne: 10:00-21:00

  • 1/1

    Trnava - City Arena

    logo nakupne centrum big

    Opravy na počkanie, veľký výber príslušenstva pre mobilné telefóny.

    Adresa:

    City Arena
    Kollárova 20
    917 01 Trnava

    Otváracie hodiny:

    Po-Ne: 9:00-21:00

  • 1/1

    Trenčín - OC Laugaricio

    Laugaricio

    Opravy na počkanie, veľký výber príslušenstva pre mobilné telefóny.

    Adresa:

    OC Laugaricio
    7271 Belá
    911 01 Trenčín

    Otváracie hodiny:

    Po-Ne: 9:00-21:00

  • 1/1

    Žilina - Aupark Shopping Center

    aupark jpg2

    Opravy na počkanie, veľký výber príslušenstva pre mobilné telefóny.

    Adresa:

    Aupark Shopping Center
    Veľká okružná 59A
    010 01 Žilina

    Otváracie hodiny:

    Po-Ne: 9:00-21:00

  • 1/1

    Nitra - Galéria MLYNY

    nitra mlyny

    Opravy na počkanie, veľký výber príslušenstva pre mobilné telefóny.

    Adresa:

    Galéria MLYNY
    Štefánikova trieda 61
    949 01 Nitra

    Otváracie hodiny:

    Po-Ne: 9:00-21:00

  • 1/1

    Prievidza - OC Korzo

    oc korzo logo

    Opravy na počkanie, veľký výber príslušenstva pre mobilné telefóny.

    Adresa:

    OC Korzo
    Nábrežná 1913/5A
    971 01 Prievidza

    Otváracie hodiny:

    Po-Ne: 8:00-20:00

  • 1/1

    Martin - TULIP Center

    mt tulip

    Opravy na počkanie, veľký výber príslušenstva pre mobilné telefóny.

    Adresa:

    OC Tulip
    Pltníky 2
    036 01 Martin

    Otváracie hodiny:

    Po-Ne: 9:00-21:00

  • 1/1

    Banská Bystrica - Europa Shopping Center

    banska bystrica europa logo

    Opravy na počkanie, veľký výber príslušenstva pre mobilné telefóny.

    Adresa:

    Europa Shopping Center
    Na Troskách 25
    974 01 Banská Bystrica

    Otváracie hodiny:

    Po-Ne: 9:00-21:00

  • 1/1

    Poprad - OC Forum

    Forum logo

    Opravy na počkanie, veľký výber príslušenstva pre mobilné telefóny.

    Adresa:

    OC FORUM
    Námestie Sv. Egídia 3290/124
    058 01 Poprad

    Otváracie hodiny:

    Po-Ne: 9:00-20:00

  • 1/3

    Košice - Servisná centrála Tomášikova

    Opravy aj na počkanie, servis pc, notebook, iPhone, iPad, Samsung TAB, TV. Možnosť platby v hotovosti.

    Adresa:
    PCexpres, s.r.o.
    Tomášikova 16
    040 01 Košice
    Otváracie hodiny:

    Po-Pia: 9:00-17:00
    So-Ne: Zatvorené

  • 1/3

    Košice - Aupark Shopping Center

    logo aupark

    Náš najmodernejší kiosk so skvelými technikmi, ktorí vašich elektronických miláčikov znova postavia na nohy. Bohatý výber príslušenstva a príjemné prostredie je opäť samozrejmosťou.

    Adresa:

    Aupark Košice
    Námestie osloboditeľov 1
    040 01 Košice

    Otváracie hodiny:

    Po-Ne: 9:00-21:00

  • 1/3

    Košice - Atrium Optima

    pobocka optima

    Opravy na počkanie, veľký výber príslušenstva pre mobilné telefóny.

    Adresa:

    Atrium OPTIMA
    Moldavská cesta 32
    040 11 Košice

    Otváracie hodiny:

    Po-Ne: 9:00-21:00

  • 1/1

    Prešov - Eperia - Shopping mall

    eperia logo

    Opravy smartfónov na počkanie, veľký výber príslušenstva pre mobilné telefóny.

    Adresa:

    Eperia - Shopping mall
    Arm. Generála L. Svobodu 25
    080 01 Prešov

    Otváracie hodiny:

    Po-Ne: 9:00-20:00

Nevyhovuje vám zvolená predajňa?
Nájdite svoju najbližšiu pobočku: